top of page

Expertpositie

Sommige cliënten hebben negatieve ervaringen met professio-

nals, waardoor hun vertrouwen in de effectiviteit van behande-

lingen is afgenomen. Voor deze cliënten kan het goed werken

hen in een ‘expertpositie’ te plaatsen en als consultant te vragen

hoe de behandeling eruit moet zien. Vragen die gesteld kunnen

worden zijn:

• ‘Wat hebben vorige professionals gemist?’

• ‘Wat vond u het vervelendst van wat deze professionals

hebben gedaan?’

• ‘Hoe zou ik beter kunnen helpen?’

• ‘Als u de ideale professional zou hebben, hoe zou hij dan zijn

en wat zou hij doen?’

• ‘Welke voor u zinnige vragen zou hij stellen en wat kan hij vol-

gens u het beste doen?’

• ‘Als ik met andere cliënten zou werken die in dezelfde situatie

als u verkeren, welk advies zou u me dan geven, zodat ik hen

kan helpen?’

• ‘Welke vraag zou u kunnen noemen waarmee ik u het beste

zou kunnen helpen?’

• (Aan het einde van het gesprek) ‘Wat was vandaag nuttig voor

u om te bespreken?’

• ‘Hebt u vandaag in ons gesprek iets gemist?‘

• ‘Waarover wilt u het de volgende keer hebben, zodat u achter-

af kunt zeggen, dat was bruikbaar of nuttig voor mij?’

• ‘Wilt u nog eens terugkomen voor een gesprek? Zo ja, wan-

neer?’






0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ademhaling en ademsteun

Bij een angstig gevoel bestaat de neiging om 'hoog' te ademen, en om weer tot rust te komen, bijv bij paniek en angst, is het doorgaans helpend om te profiteren van de ademsteun of buikademhaling. Hie

Wat wil je wel? (ipv wat je niet wilt)

De gewenste verandering Noem iets wat je zou willen veranderen. Zorg ervoor dat je een gewenste uitkomst formuleert: iets wat je wél wilt in plaats van iets dat je niet wilt. Bijvoorbeeld: ‘ik wil me

Oefening: verander drie dingen in je routine

Door de jaren heen blijven we hangen in gewoontes die we onszelf eigen hebben gemaakt, en die ons daarom al niet eens meer opvallen. Je kunt dit tegengaan door elke dag iets aan een van die routines t

bottom of page